Програмата IB е създадена в Швейцария в края на 1960-те години по инициатива на училището на ООН в Ню Йорк и Международното училище в Женева. Мотивирана е от необходимостта да се преодолеят различията между множеството образователни системи по света и улеснят децата, принудени често да сменят държави и училища заради международните кариери на своите родители.
Днес по програмата IB се обучават възпитаници на повече от 2500 училища за средно образование. Финалните изпити се администрират и оценяват от независима организация със седалище в Женева, а дипломите се признават от най-престижните университети в цял свят.

Структура и специфики
Предметите в учебната програма са обединени в шест групи, като учениците избират по един предмет от всяка – три от тях трябва да бъдат взети на стандартно ниво и три на високо. Различните училища имат различни комбинации от предмети и нива на всеки от тях, като шестте основни групи са еднакви навсякъде, но не всички предмети се предлагат и за двете нива.
Група 1: (първи език) Това е или първият език на ученика или работният език в училището. Фокусът е върху езиковите и литературни познания.
Група 2: (втори език) Може да се изучва на начално, средно и напреднало ниво, като обикновено изборът е доста голям.
Група 3: Наука за човека в обществото (история, икономика, информационни технологии)
Група 4: Природни науки (биология, химия , физика, природни системи и др.)
Група 5: Математика (математика, математически методи, висша математика и др.)
Група 6: Художествени науки и изборни дисциплини (музика, театър, визуални изкуства или предмет от Група 1 до 4).
Предимства
IB програмата е всепризнатият лидер на международните образователни системи, която дава разностранна, интегрирана и концептуална академична подготовка в различни области. Използват се ефективни съвременни методи, насърчаващи академичното и личностно развитие на учениците в глобален аспект. Те имат богат езиков избор, защото обучението се предлага на английски, френски и/или испански език.